De keuze van een domeinnaam is een belangrijke beslissing. Deze naam wordt namelijk het middelpunt van uw communicatie – zowel online als offline. De domeinnaam komt in email handtekeningen, op folders, op visitekaartjes, in promovideo’s, enz.

Bij de keuze van een domeinnaam zijn ook enkele SEO-aspecten van belang, zoals:

De TLD of ccTLD

TLD staat voor top-level domain. Dit is de extensie van een domeinnaam, zoals .com of .net. Een ccTLD of country code top-level domain is gebonden aan een land. Voorbeelden van ccTLD’s zijn .be (België), .nl (Nederland) en .de (Duitsland).

Bij de aankoop van een domeinnaam moet u een keuze maken tussen deze extensies. Een .com domein is nog steeds de meest gewilde versie, maar niet altijd beschikbaar. Daarom gaat men soms voor een .net of .org domein.

Lokale ondernemingen kunnen voor een ccTLD kiezen. Verkoopt u voornamelijk producten en diensten in België, kies dan voor een .be domeinnaam. Deze wordt automatisch aan België gelinkt. Een gewone TLD kan ook aan een regio gelinkt worden, maar dit vraagt extra inspanningen.

Tip: kijk op deze website om snel te controleren of uw domeinnaam nog vrij is.

Probeer een keyword te implementeren

Enkele jaren geleden kon men eenvoudig een toppositie halen door een keyword in de domainnaam te gebruiken. Daardoor doken er allerlei domeinen op als ‘goedkopezomervakanties.be’.

Dat is niet langer het geval. Zoekmachines hebben het effect van keywords in een domeinnaam sterk teruggeschroefd. Desalniettemin kan het in sommige gevallen nog interessant zijn, mits het op een natuurlijke manier wordt toegepast.

Stel dat de fictieve ramenfabrikant ‘Fango’ een domeinnaam wil registeren. Vroeger zou fango-ramen-deuren.be een uitstekende keuze zijn geweest. Vandaag kiest men beter voor fango.be of fangoramen.be.

Kort, krachtig en duidelijk

Misschien wel het beste advies bij de keuze van een domeinnaam: hou het kort, krachtig en duidelijk.

  • Korte domeinnamen zijn makkelijker te onthouden, te typen en te delen.
  • Een krachtige domeinnaam is uniek en memorabel.
  • Duidelijke domeinnamen zijn makkelijk uit te spreken en worden niet verward met andere merken.

Zo moet het niet

Om af te sluiten, nog enkele voorbeelden van domeinnamen die (ongewild) fout zijn:

Leave a Comment