Content marketing

Win meer klanten met content marketing

Met behulp van content marketing bereik je nog meer mensen online en verhoogt de loyaliteit van bestaande klanten.

seo audit analyse
Nieuwe marketing

Waarom content aan belang wint

Als marketeers vechten we steeds meer voor de aandacht van consumenten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat we steeds ongevoeliger worden voor reclameboodschappen. Bovendien waren er in 2015 meer dan 200 miljoen Adblock gebruikers, waardoor het effect van display advertising verkleint.

Ongeveer 200 miljoen mensen wereldwijd gebruiken ad-blocking software, waardoor klassieke display ads hun effect verliezen.

Dat is dus slecht nieuws voor adverteerders die op advertenties rekenen om hun boodschap te verspreiden.

Gelukkig zijn er marketingtechnieken die dit probleem omzeilen.

Content marketing is een van die oplossingen.

Definitie

Wat is content marketing?

Wikipedia definieert content marketing als “… any marketing that involves the creation and sharing of media and publishing content in order to acquire and retain customers.” Dit wil zeggen dat bedrijven content publiceren (op een blog of nieuwspagina) die interessant is voor de doelgroep. We proberen onze doelgroep vroeg in het beslissingsproces te bereiken en de top-of-mind awareness (TOMA) van ons merk te verhogen.

Content marketing richt zich op de ruime interesses van de doelgroep. Er wordt dus niet enkel over eigen producten of nieuwtjes gesproken. Het gaat veel breder. 

Voordelen

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Steeds meer bedrijven ontdekken het belang van goede content. Want een goede contentstrategie biedt allerlei voordelen:

Typen

Welke soorten content marketing zijn er?

Bij de creatie van content voor een website denken de meeste mensen aan een eenvoudig artikel. Toch zijn er veel meer mogelijkheden. Want we onderscheiden drie soorten content marketing:

Basic artikel

Content marketing in haar meest eenvoudige vorm; een artikel dat bestaat uit tekst met enkele afbeeldingen. Heel snel te maken, maar relatief weinig kans op succes.

Creatieve content

Bij dit type content marketing wordt een basic artikel creatief verpakt. Denk bijvoorbeeld aan een infographic, een video, een quiz, enz. Natuurlijk vraagt dit meer tijd, maar de kans dat het stukje content bezoekers en links aantrekt is veel groter.

Side product

Side products zijn verlengstukken van je producten of diensten. Bij dit soort content marketing gaan we effectief iets nuttig creëren voor de doelgroep. Bijvoorbeeld een tool waarmee een bepaalde taak makkelijker wordt. Het grote voordeel; een nuttige tool gebruikt men vaak, een artikel leest men meestal slechts één keer.

Mijn diensten

Zo kan ik jou helpen

Wil je starten met content marketing? Of wil je jouw huidige inspanningen een boost geven? Ik help je met plezier bij het opstellen van een content marketing strategie, het schrijven van artikels en meer. Ontdek nu alle mogelijkheden:

Ontwikkeling content marketing strategie

Wat is het doel van jouw content marketing? Waarover ga je praten? Hoe komt een een content kalender tot stand? Welke tone-of-voice past het best bij jouw onderneming? Samen zorgen we voor het antwoord op al deze vragen tijdens de creatie van een content marketing strategie. Een goede strategie is immers de basis voor een succesvolle implementatie.

Copywriting

Gebruik je een bedrijfsblog als basis voor content marketing maar heb je geen tijd of inspiratie om deze op te vullen? Ik zorg voor leuke en interessante artikels. Onderzoek naar het onderwerp en copywriting zijn inbegrepen, eventueel aangevuld met extra’s zoals het aanleveren in HTML opmaak, de selectie van bijpassende afbeeldingen en input in een CMS. Je hoeft enkel nog op de publicatieknop te klikken. Simpel!

Creatieve content marketing

De publicatie van artikels is de meest eenvoudige content marketing techniek. Met een beetje creativiteit zijn er veel leukere toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan infographics, interviews, video’s, quizzen, enz. Dit type content vraagt meer tijd, maar de ROI zal een pak hoger liggen. Ook hiervoor kan je bij Fuseo terecht.

FAQ

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over content marketing. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.

Zeker en vast. Door regelmatig artikels te publiceren omtrent nieuwe trends, technische uitdagingen en meer profileer je jezelf als expert in een sector. Die expertise verlaagt de drempel voor potentiële klanten om met jouw onderneming in zee te gaan.

Ik geef de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit. Door een groot aantal nutteloze artikels te publiceren bereik je jouw doelstellingen niet. Het is beter om 10 artikels van hoge kwaliteit te publiceren dan 100 artikels die weinig meerwaarde bieden.

Bij veel mensen staat content marketing synoniem met blogs. Het is echter veel groter dan dat. Uit mijn ervaring blijkt dat creatieve formats, zoals infographics, ebooks, videos, … voor betere resultaten zorgen. Wie nog een stapje verder wil gaan, kan voor side products kiezen. Dat zijn tools die gelinkt zijn aan jouw product of dienst en meermaals een meerwaarde bieden.

Er zijn twee redenen om content marketing uit te besteden. Enerzijds door een gebrek aan tijd en kennis bij je eigen medewerkers. Content research, copywriting, SEO-aanpassingen… vragen enige ervaring en nemen heel wat tijd in beslag. Anderzijds biedt het een nieuw perspectief op jouw sector en onderneming. Kijk bijvoorbeeld naar General Mills: zij gebruikten externe content marketeers voor hun receptensite Tablespoon. Het blies nieuw leven in het merk. De onorthodoxe kijk van buitenstaanders is vaak onbetaalbaar.

Content marketing is geen overnight success. Het is een strategie op lange termijn. Het vraagt namelijk enige tijd voordat zoekmachines en externe partners de nieuwe content oppikken. Bovendien heeft – in de meeste gevallen – de hoeveelheid content een positief effect op het aantal leads. Voorzie dus minstens 6 maanden om de eerste resultaten te beoordelen.

Zelfs als content marketeer krijg ik geen nieuwe ideeën voor artikels in het midden van de nacht (hoewel het soms eens gebeurt). In plaats daarvan ga ik op onderzoek uit. Inspiratie haal ik uit keyword-onderzoeken, fora, customer support vragen, sociale media, brainstormsessies, enz. Eén ding is zeker: zelfs voor de meest saaie niches is er een overvloed aan onderwerpen.

Inhoudsopgave