Ga zelf aan de slag met SEO

Optimaliseer zelf uw website met dit gratis SEO ebook. U vindt er inzichten in de technieken en processen om een website te optimaliseren voor zoekmachines en bezoekers – eenvoudig uitgelegd en aangevuld met voorbeelden, cases en stap-voor-stap instructies.

  • Meer dan 180 pagina’s SEO advies
  • Stap-voor-stap instructies
  • Handige SEO checklist
  • Overzicht van SEO tools
  • Antwoorden op veelgestelde SEO vragen
gratis seo ebook aan de slag met seo

Download dit gratis ebook

Download dit SEO ebook gratis en voor niets door op onderstaande knop te klikken:

De Inhoud

Dit ebook zit boordevol informatie om uw website te optimaliseren voor zoekmachines. Alle aspecten van zoekmachine optimalisatie worden besproken, gaande van de toegankelijkheid van pagina’s tot het toevoegen van structured data. Een overzichtje:

Toegankelijkheid

U kan de beste, leukste en meest interessante pagina ter wereld hebben, maar als ze niet toegankelijk is voor zoekmachines maakt dit niet veel uit. Sommige elementen kunnen niet door crawlers gelezen worden en verschijnen dus niet in de zoekresultaten. Anderzijds is het soms noodzakelijk om opzettelijk de toegang tot bepaalde pagina’s te ontzeggen.

URL Structuur

URLs zijn de bouwstenen van het web. Ze worden gebruikt om de locatie van een bestand op het internet aan te duiden. Een URL is niet alleen handig voor gebruikers, maar ze is ook belangrijk voor zoekmachines. Bij de optimalisatie van een website moeten we dus rekening houden met de correcte URL structuur.

Meta Tags

Er is heel wat verwarring omtrent de invloed van meta tags op de rangschikking van een website. Sommige meta tags waren in het verleden erg krachtig maar hebben in de loop van de jaren hun nut verloren. Andere tags hebben nog steeds een meerwaarde op het vlak van zoekmachine optimalisatie.

Duplicate Content

Een probleem dat op veel websites voorkomt is duplicate content. Vooral grote websites met honderden pagina’s hebben hier vaak last van. Maar waarom is dit een probleem en hoe kan het opgelost worden? In deze gids leest u er alles over.

Sitemaps

Sommige websites bieden hun bezoekers een HTML Sitemap aan – een webpagina met de structuur van de site in de vorm van links. Er is echter nog een tweede soort Sitemap, namelijk de XML Sitemap. Deze wordt enkel door zoekmachines gebruikt.

Afbeeldingen

Bijna elke webpagina bevat afbeeldingen. Het web staat dan ook vol met foto’s, illustraties, icoontjes en dergelijke. Helaas kunnen crawlers de inhoud van een afbeelding niet analyseren. Maar met behulp van een aantal kleine aanpassingen kan u ervoor zorgen dat afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Paginering

Paginering of pagination vindt men overal op het web. Het is een handige techniek om lange webpagina’s op te delen in kleinere, hapklare stukjes informatie. Google gebruikt het in haar zoekresultaten, fora gebruiken het om een topic in te delen en nieuwssites gebruiken het voor uitgebreide artikels. Paginering kan echter voor een aantal problemen zorgen.

Inhoudelijke Optimalisatie

In dit gratis SEO ebook vindt u heel wat tips in verband met de technische optimalisatie van een site. Wat misschien nog belangrijker is, is de inhoud van de pagina’s. Deze content kunnen we niet alleen optimaliseren voor zoekmachines, maar ook voor bezoekers.

Lokale SEO

Heel wat websites richten zich op consumenten van over de hele wereld. Bedrijven zoals Amazon, Dell, Zappos … zijn wereldwijd actief en hebben op (vrijwel) elk continent klanten. Maar dit geldt niet voor alle ondernemingen. Sommige lokale bedrijven willen enkel consumenten in een bepaalde regio aanspreken. Lokale SEO kan hen hierbij helpen.

Social Snippets

Het aantal likes, tweets en +1’s hebben heel wat potentieel om een goede maatstaf voor kwaliteitsvolle content te zijn. Daarom beginnen zoekmachines steeds meer aandacht aan deze factoren te spenderen. Sociale media kan voor heel wat extra bezoekers zorgen. Daarom is het belangrijk dat we onze social snippets optimaliseren.

Structured Data

Soms is het voor zoekmachines moeilijk om de inhoud van een pagina te begrijpen. Sommige termen uit onze taal kunnen dubbelzinnig geïnterpreteerd worden. De uiteindelijke betekenis hangt dan vaak af van de achterliggende context. Structured data – informatie die begrijpbaar is voor machines – kan een oplossing zijn voor dit probleem. Zoekmachines gebruiken deze informatie om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Het helpt gebruikers om sneller relevante pagina’s te vinden via rich snippets.

Link Building

Google was een van de eerste zoekmachines die links gebruikte om de autoriteit van een site te bepalen. Elke link naar een site wordt aanzien als een stem voor die site – een representatie van de online democratie. Link building is een verzameling technieken om de autoriteit van een website te verhogen aan de hand van links. Het is een van de meest arbeidsintensieve taken van een SEO. Desalniettemin heeft het een grote invloed op de positie van een website.

Authorship

Bij authorship wordt de content van een site aan een auteur gelinkt (via een Google+ profiel). Hierdoor kan Google populaire auteurs die frequent kwaliteitsvolle content publiceren belonen.

Mobile SEO

De verkoop van smartphones en tablets is de voorbije jaren explosief gestegen. Dankzij de WiFi-mogelijkheden en mobiel internet, gebruiken steeds meer mensen deze mobiele toestellen om op het internet te surfen. Om deze bezoekers een optimale gebruikservaring te garanderen, moeten er een aantal aanpassingen aan websites gebeuren. Ook zoekmachines zullen deze ingrepen appreciëren.

Site Speed

Raakt u ook gefrustreerd als een website te traag laadt? Ik in ieder geval wel. Menig bezoeker heeft reeds een bezoek aan een website afgebroken omdat de laadsnelheid van een pagina te traag was. Gebruikers verwachten immers dat de inhoud op enkele milliseconden tevoorschijn komt. Wanneer dit niet het geval is, breken heel wat mensen hun bezoek af. Daarom heeft Google recent de laadsnelheid van een pagina in haar algoritme opgenomen.

Resultaten Meten

Zoals men vaak zegt: meten is weten. Data is cruciaal om het effect van SEO te meten en eventueel bij te sturen. Zo weet u of bepaalde aanpassingen een negatief of positief effect hebben op de rangschikking van uw website.

Inclusief 3 bonushoofdstukken

  • SEO Checklist

    Bij de optimalisatie van een website zijn er een heleboel zaken waarmee u rekening moet houden. Het is dan ook geen verrassing dat heel wat webmasters door de bomen het bos niet meer zien. Om u hierbij te helpen, hebben we deze handige SEO Checklist samengesteld.

  • FAQ

    In dit gratis SEO ebook beantwoorden we heel wat vragen omtrent SEO. Maar omdat zoekmachine optimalisatie een domein is dat vaak voor verwarring zorgt, heeft u misschien nog een aantal vragen waarvoor u geen antwoord heeft gevonden. In dit hoofdstuk bundelen we nog een aantal veelgestelde vragen en de bijhorende oplossing.

  • SEO Toolbox

    SEO kan een arbeidsintensieve bezigheid zijn. Gelukkig zijn er heel wat (al dan niet gratis) tools beschikbaar die de optimalisatie van een website makkelijker kunnen maken. Wij hebben meer dan 40 SEO-tools verzameld in deze gids.