Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Als marketeer besteed je veel tijd aan SEO-copywriting om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Maar voordat je een pagina publiceert, is er één belangrijk detail dat invloed heeft op je online zichtbaarheid: het adres van de pagina.
Een goede URL-structuur is belangrijker dan je denkt.
In dit artikel ontdek je hoe je een SEO-vriendelijke URL maakt, samen met tal van voorbeelden. Leer wat je wel en niet moet doen bij de publicatie van je volgende pagina of blogbericht.
Een SEO-vriendelijke URL is een kort en beschrijvend adres van een webpagina dat de inhoud duidelijk maakt aan zoekmachines en gebruikers. Het bevat meestal keywords om de relevantie aan te tonen. Verder is een SEO-vriendelijke URL gemakkelijk te lezen en te begrijpen door zoekmachines en bezoekers.
Een URL bestaat uit verschillende delen:
Het protocol bepaalt de manier waarop gegevens van een website worden overgedragen aan de webbrowser van een gebruiker. Er zijn twee protocollen: HTTP en HTTPS.
HTTPS is de veilige versie en de betere optie voor zoekmachine optimalisatie omdat de beveiliging van een site een ranking factor is.
Het subdomein is het belangrijkste deel van een site waar pagina’s worden opgeslagen. Veel websites gebruiken “www” als subdomein, maar je kan ook namen als “shop” of “blog” als subdomein gebruiken – zoals in www.blog.website.be.
Vanuit een SEO-standpunt raden we geen subdomeinen voor blogs, webshops of andere onderdelen van een website aan. Dat komt omdat Google ze behandelt als aparte entiteiten, los van het hoofddomein. Hierdoor verwatert de autoriteit die je hebt opgebouwd (van inkomende links).
Het hoofddomein is de naam van een website, zoals fuse.be.
Het top-level domain (TLD) is het achtervoegsel, zoals .be, .com, en .nl. Sommige TLD’s worden door zoekmachines automatisch gelinkt aan een regio, zoals een .be in België.
Na de hoofddomein volgens meestal één of meerdere subfolders. In de URL www.webshop.be/mannen/schoenen/sneakers/ is de subfolder /schoenen/ bijvoorbeeld een folder binnen de categorie /mannen/.
Subfolders helpen om een website te structureren. Maak ze kort en omschrijvend.
De slug is het laatste deel van de URL. Hij komt na het hoofddomein en eventuele subfolders.
De meeste CMS oplossingen, zoals WordPress, laten toe om de slug aan te passen. Wanneer je een nieuwe pagina publiceert, is het nuttig om alle overtollige termen uit de slug te halen, zodat enkel de belangrijkste informatie behouden blijft.
Stel dat je een artikel publiceert met als titel ‘De 10 beste elektrische fietsen van dit moment’. De website zal deze titel automatisch vertalen naar de slug /de-10-beste-elektrische-fietsen-van-dit-moment. Als SEO kan je dit best inkorten tot /beste-fietsen of /10-beste-fietsen. Dat is gebruiksvriendelijker en beter voor zoekmachines.
URL’s zijn meer dan een adres om een webpagina te vinden. Als ze goed gestructureerd zijn, communiceren ze wat er op de pagina staat aan zoekmachines en gebruikers.
Hier zijn een paar best practicess voor je URL structuur:
Een goed gestructureerde site heeft een logische hiërarchie. Dit helpt zoekmachines te begrijpen hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden en welke het belangrijkst zijn.
SEO-vriendelijke URL’s weerspiegelen deze structuur, zodat gebruikers in één oogopslag zien waar een pagina zich in de hiërarchie bevindt. Dit verbetert ook de gebruikerservaring.
Bijvoorbeeld: www.webshop.com/mannen/schoenen/sneakers/.
Met bovenstaande URL weten bezoekers en zoekmachines dat de sneakers tot de categorie schoenen en herenkleding behoort.
Neem een of twee trefwoorden op in de URL om de relevantie voor zoekmachines te benadrukken. Vermijd echter een overdaad aan keywords.
Do: www.website.be/goedkope-vliegvakanties/
Don’t: www.website.be/goedkope-vliegvakanties-voordelige-vliegreizen-vliegticket-deals/
Help zoekmachines de betekenis van een URL te begrijpen door woorden te scheiden met een koppelteken (-). Koppeltekens worden aanzien als een spatie in een URL, terwijl dat bij underscores niet het geval is.
Do: www.website.be/lederen-salons
Don’t: www.website.be/lederen_salons
Don’t: www.website.be/lederensalons
Sommige websites gebruiken een random combinatie van cijfers en letters in de URL van een pagina, bijvoorbeeld www.website.be/p6546. Dit zegt weinig over de inhoud. Daarom raad ik aan om beschrijvende termen te gebruiken, zoals www.website.be/blog/oprit-aanleggen/.
Het deel van een URL na de domeinnaam is hoofdlettergevoelig, wat betekent dat www.website.be/Blog bezoekers niet naar dezelfde pagina zal leiden als www.website.be/blog (tenzij je een redirect hebt ingesteld).
Om een URL SEO-vriendelijk te maken, gebruik je alleen kleine letters. Dit is gemakkelijker te lezen en elimineert het risico dat een gebruiker een foutpagina krijgt vanwege een verwisseling in het hoofdlettergebruik.
Streef naar maximaal drie tot vijf beschrijvende en beknopte woorden in de URL-slug.
Kortere URL’s:
Wanneer je een bestaande URL verandert, verhuist de pagina naar een nieuw adres.
Voorkom dat je verkeer verliest door een redirect te gebruiken. Anders krijgen mensen die via een bladwijzer, interne link of backlink naar de oude URL proberen te gaan, een 404 foutmelding.
Een 301-omleiding zorgt ervoor dat bezoekers die op de oude URL klikken, naar de nieuwe URL worden geleid en er geen linkwaarde verloren gaat.
Zo’n redirect mapping is erg belangrijk bij een website redesign.
Heb je wat advies nodig om de URL-structuur van jouw website of webshop op punt te zetten? Geen probleem: ik help jou met plezier verder. Neem contact op en maak een afspraak.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.