Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Redirects zijn handig om bezoekers naar de juiste URL te brengen en SEO-waarde door te geven. Per ongeluk meerdere redirects achter elkaar plaatsen, doet meer kwaad dan goed. Ontdek waarom redirect chains slecht zijn voor je SEO en hoe je dit probleem oplost.
Redirect chains ontstaan wanneer er meerdere redirects liggen tussen de herkomstpagina en de bestemmingspagina.
Meestal ontstaan ze per ongeluk. In de overgrote meerderheid ontstaan ze in de loop der jaren wanneer een pagina wordt omgeleid naar een andere, die op haar beurt weer wordt omgeleid naar een andere pagina, enzovoort. De keten wordt dus telkens langer.
Redirect chains kunnen ook voorkomen wanneer je redirects implementeert om bezoekers van een www-URL naar een niet-www-URL te sturen, van HTTP naar HTTPS, en van URL’s zonder een trailing slash naar URL’s met een trailing slash (of omgekeerd).
Veel websites leiden bijvoorbeeld verkeer om van de https://website.be versie naar de https://www.website.be versie. Door dit te combineren met een redirect met een trailing slash of een redirect van HTTP naar HTTPS kunnen redirect chains ontstaan die alle pagina’s vertragen.
Terwijl een redirect chain meerdere, unieke redirects bevat, bestaat een redirect loop uit twee redirects die naar elkaar verwijzen. Er ontstaat dus een lus waarin de bezoeker gevangen zit.
Met een redirect chain beland je uiteindelijk op de eindbestemming. Met een redirect loop is dat niet het geval.
Redirect-ketens zijn slecht voor je SEO. Ze verspillen crawlbudget, vertragen de laadtijd van een pagina en tasten de waarde van inkomende links aan.
Voordat Google een website indexeert, moet deze eerst gecrawld worden. Een ‘crawler’ bezoekt de site om alle content in kaart te brengen.
Google heeft echter een limiet op het aantal pagina’s die dagelijks bezocht worden, op basis van de grootte van je site en de populariteit ervan. Dit noemen we het crawlbudget.
Redirect chains verspillen dat beperkte crawlbudget door crawlers naar meerdere URL’s te sturen om slechts één pagina met werkelijke inhoud te bereiken. Dit is misschien niet zo’n probleem voor kleinere sites, maar het is desastreus voor grotere sites – die helaas ook vatbaarder zijn voor redirect chains.
Google behandelt redirect chains trouwens als soft 404 errors. Indien het een bepaald aantal redirects tegenkomt, geeft Googlebot het gewoon op, zonder de bestemmingspagina te bereiken. Volgens John Mueller ligt de limiet op 5 redirects.
Tot overmaat van ramp behandelt Google redirect-ketens als zachte 404-fouten en worden ze niet goed gecrawld. Als het een bepaald aantal redirects tegenkomt, geeft Googlebot het gewoon op zonder ooit de bestemmingspagina te bereiken, waardoor deze niet wordt gecrawld en niet wordt geïndexeerd. In een Reddit thread gaf Google’s John Mueller aan dat Googlebot maximaal 5 redirects volgt voordat hij het opgeeft.
Een redirect is een extra stap. Als je te veel extra stappen aan elkaar koppelt, worden de laadtijden van je website langzamer en duurt het voor bezoekers langer om van pagina A naar pagina B, C of D te gaan.
Laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor Google. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van een positieve surfervaring.
Bezoekers klikken waarschijnlijk weg van je site als het laden te lang duurt. Ze zullen terugkeren naar de zoekresultaten en naar concurrenten gaan. Dit geeft Google het signaal dat je pagina niet nuttig was. Google kan op zijn beurt de ranking verlagen, vooral als dit vaak gebeurt. Vergeet niet dat ze ervoor willen zorgen dat iedereen die hun zoekmachine gebruikt een goede ervaring heeft, zodat ze Google blijven gebruiken. Als ze denken dat je site een slechte pagina-ervaring heeft, zal dit je positie in de zoekresultaten schaden.
De waarde van een inkomende link zal met elke bijkomende redirect verwateren. De eerste 301 redirect zal 100% van de linkwaarde overbrengen, maar elke redirect daarna zal steeds minder overbrengen naar de uiteindelijke pagina.
Als je bedenkt hoe belangrijk links zijn voor SEO, is het behoud van zoveel mogelijk linkwaarde door redirect chains te repareren van cruciaal belang.
Er zijn verschillende tools om redirect chains te identificeren. Ik gebruik de Screaming Frog SEO Spider.
Zo werkt het:
Het verwijderen van redirect chains is een vrij eenvoudig proces. Van zodra je een overzicht hebt, kan je de bronpagina’s bezoeken en de links aanpassen zodat ze rechtstreeks naar de uiteindelijke bestemmings-URL gaan.
Daarnaast is het een goed idee om je bestaande URL’s regelmatig na te kijken. Zo vind je misschien een nieuwe redirect chain die per ongeluk is ontstaan, doordat je bijvoorbeeld een webpagina meermaals van adres hebt veranderd.
Geen idee of jouw website last heeft van redirect chains die je SEO-inspanningen schaden? Vraag snel een SEO-audit.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.