Wat is off-page optimalisatie?

off page optimalisatie seo

Zoekmachine optimalisatie omvat een hele reeks van aanpassingen om een website hoger te laten scoren in Google. Een van die aanpassingen draait om off-page optimalisatie. Maar wat is dat nu precies?

Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie of off-page SEO is het optimaliseren van een website voor zoekmachines buiten de betreffende website.

Zoekmachines kijken niet alleen naar de website zelf, zoals de technische opbouw en de inhoud, maar ook naar externe factoren buiten de domeinnaam. Het gaat dan vooral om backlinks. Verder tellen ook je Google Mijn Bedrijf profiel en reviews mee.

Starten met off-page SEO

Er zijn drie manieren om je off-page SEO te verbeteren:

Link building

Off-page optimalisatie is vrijwel synoniem met link building. Het aantal backlinks die een domein ontvangt heeft een grote invloed op de positie in de zoekresultaten. Meer is (meestal) beter.

Stel dat er op tijd.be een link naar jouw website wordt geplaatst. Voor zoekmachines is dat een positief signaal voor jouw site, waardoor je hoger scoort. Bij een link in de andere richting, van jouw domein naar tijd.be, is dit voor De Tijd een positief signaal. De ‘linkwaarde’ vloeit dus in één richting.

Dat maakt link building zo moeilijk. Je moet andere sites naar jouw domein laten linken. Dat is niet altijd even makkelijk.

Toch zijn er verschillende link building technieken, bijvoorbeeld:

Belangrijk om te weten: niet elke link is evenveel waard. Sommige links zullen een grotere impact hebben op je SEO score. 

Hier zijn enkele factoren om rekening mee te houden:

Google Mijn Bedrijf

Vergeet tijdens de off-page optimalisatie je Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel niet.

Op basis van je Google Mijn Bedrijf profiel weet Google op welke locatie je onderneming gevestigd is en tot welke categorie ze behoort. Zo vinden lokale klanten hun weg naar jouw bedrijf. 

Gebruik deze tips om je profiel te optimaliseren:

Reviews

In het vorige puntje heb ik reeds gezegd dat het een goed idee is om zoveel mogelijk reviews te verzamelen op je Google Mijn Bedrijf account.

Dat geldt ook voor andere platformen.

Zoekmachines kijken naar platformen zoals Kiyoh, Tripadvisor, Trustpilot… om een beeld te vormen van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Veel reacties van tevreden klanten geven een positief signaal.

Ik raad wel aan om te focussen op slechts twee platformen: Google Mijn Bedrijf plus een tweede platform. Zo zullen je inspanningen sneller renderen.

Een stukje van de puzzel

Vergeet niet dat off-page optimalisatie slechts een klein stukje van de grote SEO-puzzel is. Er spelen nog een heleboel andere factoren mee.

Misschien zijn er technische fouten die de indexatie in gevaar brengen? Of beantwoordt de content niet aan de intentie van de bezoeker? Ook trage pagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor smartphones zullen niet goed scoren, ondanks een goede off-page optimalisatie. 

Kijk dus steeds naar het groter geheel. Enkel zo behaal je die toppositie in Google.

hulp nodig?

Ik help je met off-page SEO

Neem contact op en maak een afspraak. Samen bekijken we op welke manieren we jouw website of webshop meer bezoekers kunnen bezorgen.