Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Met een technische optimalisatie ben je zeker dat Google alle content leest en indexeert.
Technische SEO is een van de drie speerpunten van zoekmachine optimalisatie. Het is een verzameling van technieken om het crawl- en indexatieproces van Google te bevorderen.
Een technische optimalisatie is doorgaans niet zichtbaar voor bezoekers. Want de aanpassingen gebeuren aan de back-end van de website. Fouten in de code (HTML, CSS, JS…) worden opgelost voor een efficiëntere crawling en indexatie van de content.
De optimalisatie van een website of webshop op technisch vlak is op verschillende momenten nuttig:
Heb je reeds een website die toch niet zo goed presteert in de zoekresultaten? Dan zijn er misschien enkele technische problemen. Want een klein foutje kan grote gevolgen hebben.
Bij een redesign of de lancering van een nieuwe site is een technische audit zeker aan te raden. Op deze manier ben je zeker dat alles correct is opgebouwd.
Bij een technische analyse kijken we naar verschillende onderdelen. Hieronder vind je enkele voorbeelden.
Opgelet: Deze checklist dient puur om je een idee te geven van technische SEO-factoren. Deze lijst is niet compleet. Er zijn dus nog andere zaken om rekening mee te houden.
Zoekmachines 'lezen' een pagina, net als mensen. Zo brengen ze de inhoud in kaart. Maar dit loopt niet altijd van een leien dakje. Soms is de content zichtbaar voor bezoekers, maar onleesbaar voor zoekmachines (bijvoorbeeld door een verkeerd gebruik van JS-frameworks).
Tijdens een technische SEO optimalisatie kijken we ook naar de laadsnelheid. Niemand houdt ervan om te wachten. Zoekmachines ook niet. Daarom is het een goed idee om alle pagina’s zo snel mogelijk te maken.
Google houdt rekening met de mobiele bruikbaarheid van een website. Veelvoorkomende problemen zijn fonts die niet schalen, trage laadsnelheden, klikbare elementen die te dicht bij elkaar staan, een horizontale scroll, enz.
Bij technische SEO speelt ook de URL-opbouw een rol. Denk bijvoorbeeld aan parameters, subfolders, subdomeinen, protocols, redirects, enz.
Google ziet elke URL als een unieke entiteit. Maar vaak is de inhoud hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met producten die je op diverse manieren kan rangschikken. Dit verwart zoekmachines, omdat ze niet goed weten welke URL in de zoekresultaten moet komen.
Structured data is een extra laag informatie in de code van de site die meer uitleg geeft over het type informatie. Hiermee kan je bijvoorbeeld meer informatie geven over een product (omschrijving, prijs, afbeelding, reviews), een concert (datum, startuur, locatie) en honderden andere zaken.
Wie een technische SEO checklist opmaakt, mag zeker de XML-sitemap niet vergeten. Dit bestand vat alle pagina’s samen die in een website zitten. Op deze manier krijgt Google een mooi overzicht, zodat er zeker geen belangrijke URL’s worden overgeslagen.
Bestaat jouw website uit meerdere talen? Met een technische SEO optimalisatie zorg je ervoor dat Google steeds de juiste content aan de juiste persoon toont.
Response codes vertellen meer over de actie die een server uitvoerde. Deze codes zijn van belang voor de technische optimalisatie van een site. Want één cijfertje verschil - zoals een 302-redirect i.p.v. een 301 - kan grote gevolgen hebben.
Elke onderneming is uniek. Daarom vraagt elke website een andere aanpak. SEO is dus steeds maatwerk.
Er zijn verschillende mogelijkheden op het vlak van zoekmachine optimalisatie, gaande van een eenmalige analyse tot een volledige uitbesteding van alle werkzaamheden. Zo is er een passende oplossing voor elk type onderneming of vereniging.
Tijdens een technische SEO-analyse controleer ik alle factoren die hun crawl- en indexatieproces beïnvloeden. Nadien ontvang je een rapport met stap-voor-stap instructies om de website op technisch vlak te optimaliseren.
Wist je al dat Fuseo opleidingen organiseert? Laat jouw web designers en developers kennismaken met technische SEO tijdens een workshop van een halve of volledige dag bij jou op kantoor.
Tijdens de bouw van een website heb je misschien enkele technische vragen. Bijvoorbeeld over het gebruik van canonical tags, productfilters, hreflang tags, enz. Ook voor deze vragen kan je beroep doen op mijn advies.
Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.
Iedereen is gebaat bij een technische SEO-analyse.
Vooral grote webshops. Want die bestaan meestal duizenden URL’s met een erg complexe opmaak. Kleine technische verbeteringen aan de site hebben dan een groot effect op de ROI.
Maar zelfs kleinere websites halen voordelen uit een technische SEO-optimalisatie. Je zou ervan schrikken hoeveel bedrijven zelfs de basics niet op orde hebben. Hiermee schaden ze hun positie in de zoekresultaten, en missen ze dus klanten.
De prijs is afhankelijk van het type website (eenvoudige site vs internationale webshop). Vraag gerust een offerte voor een prijs op maat.
Ja hoor, het belang van technische SEO valt niet te onderschatten. Want kleine foutjes hebben vaak een groot effect op je vindbaarheid in de zoekresultaten.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.