Content planning met behulp van een content kalender

content planning kalender

Als bedrijf moet je verschillende kanalen onderhouden: je eigen blog, een Facebook pagina, een Instagram account, enz. Dat wordt al gauw overweldigend. Kies daarom voor een gestructureerde aanpak aan de hand van een content kalender.

Wat is een content kalender?

Een content kalender toont de publicatieplanning van een bedrijf. Het is een overzicht van alle updates op sociale media en je eigen website.

Dit soort content planning geeft antwoorden op vragen als:

Aan de hand van een content kalender weet je bijvoorbeeld dat er binnen enkele weken een speciale actie is, waarvoor je nog een blogartikel moet schrijven, een Instagram afbeelding moet maken en een Facebook ad moet opstellen. 

Waarom heb ik een content kalender nodig?

Er zijn verschillende voordelen aan het opstellen van een content kalender:

Een content kalender maken

Er zijn verschillende tools om een content kalender te maken. Maar ik geef de voorkeur aan een eenvoudige Google Sheet (of Excel file). Deze spreadsheet bestaat uit volgende kolommen:

Natuurlijk is bovenstaande voorbeeld geen vaste template. De content planning van jouw bedrijf kan er volledig anders uitzien. 

Inspiratie opdoen

Heb je moeite met het vullen van jouw content kalender? Geen paniek, want hieronder vind je wat inspiratie.

Updates over producten/diensten

Berichten over jouw eigen producten en diensten mogen niet ontbreken. Denk bijvoorbeeld aan de lancering van nieuwe modellen of een kortingsactie. 

Feestdagen en themadagen

Kerstmis, nieuwjaar, Pasen… voeg zeker de belangrijkste feestdagen toe. Daarnaast zijn er nog een heleboel ‘speciale momenten‘ doorheen het jaar, zoals de eerste schooldag of Moederdag. En heb je al aan onofficiële feestdagen gedacht? World Emoji Day op 17 juli is bijvoorbeeld een leuke inhaker.

Achter de schermen

Plan ook een paar behind the scenes updates in. Zoals een foto tijdens het inpakken van pakketjes of een korte video tijdens de installatie bij een klant. 

Pers

Heeft een krant of magazine iets geschreven over jouw bedrijf? Dan mag je dit gerust aan jouw content kalender toevoegen.

Referenties

Reacties van klanten vormen een leuke afwisseling. Bovendien geven ze een persoonlijke toets aan jouw communicatie.

Content curation

Je hoeft niet alle content zelf te creëren. Je kan ook linken naar externe websites, bijvoorbeeld een nieuwsbericht van de Vlaamse overheid of een inspirerende blogpost van een leverancier. 

Extra content planning tips

hulp nodig?

Nood aan content planning?

Ik help jou graag met de creatie van een content kalender. Neem contact op en maak een afspraak om jouw plannen te bespreken.