Online marketing woordenlijst

Van crawlers tot CTR, de online marketing wereld zit vol met vaktermen. Hier vind je een beknopt ‘woordenboek’ met uitleg over deze marketingtermen.

Een 301-redirect stuurt bezoekers automatisch naar een nieuwe URL wanneer de originele is verplaatst of verwijderd. Zoekmachines zien dit als een permanente redirect.
Net als een 301-redirect stuurt een 302-redirect bezoekers naar een nieuw adres. Zoekmachines zien dit als een tijdelijke doorverwijzing.
Een 404 error ontstaat wanneer iemand een URL probeert de bereiken die niet bestaat, bijvoorbeeld wanneer het adres verkeerd werd ingetypt of de URL nooit heeft bestaan.
Het gedeelte van een webpagina dat zichtbaar is voordat een bezoeker naar beneden scrollt.
Een alt text of alt attribute is een stukje HTML code die omschrijft wat er in een afbeelding te zien is.
De anchor text zijn de woorden waarmee je naar een andere pagina linkt. Meestal zijn ze onderstreept en gekleurd.
Een backlink is een link die jouw site ontvangt van een externe website. Backlinks zijn belangrijk om hoog in Google te scoren.
Black hat SEO zijn technieken om een website hoger te laten scoren die ingaan tegen de Google Webmaster Guidelines.
Bounce rate is het percentage bezoekers dat een website verlaat na het bekijken van slechts één pagina.
Branded traffic is organisch verkeer (via de zoekresultaten) dat de naam van het bedrijf bevat.
Een canonical tag vertelt aan zoekmachines welke versie van een URL geïndexeerd mag worden.
We spreken van een conversie wanneer een bezoeker een doel bereikt dat waardevol is voor de onderneming.
De conversieratio of conversion rate is het percentage van alle bezoekers dat een bepaald doel bereikt.
Core Web Vitals zijn parameters die Google gebruikt om de gebruikerservaring van een pagina te analyseren.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.
Duplicate content verwijst naar twee of meerdere URL’s met vrijwel identieke content.
E-E-A-T staat voor 'Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness'.
Evergreen content is informatie die gedurende lange tijd relevant is. Ze is niet tijdsgebonden.
Featured snippets geven een direct antwoord op de zoekopdracht in de SERPs.
Googlebot is de naam van de crawlers/spiders die Google gebruikt om het web in kaart te brengen.
Een H1 tag of H1 heading is een stukje HTML code om de hoofdtitel van een pagina aan te duiden.
Hreflang tags vertellen aan zoekmachines in welke taal een pagina geschreven is en op welke regio die gericht is.
Een interne link is een link die naar een pagina op dezelfde domein doorverwijst.
Keyword density is het aantal keren dat een keyword terugkomt in een webtekst in verhouding met het totale aantal woorden.
Pagina’s die gericht zijn op hetzelfde keyword, waardoor ze met elkaar concurreren in de zoekresultaten.
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een tekst om beter te scoren in de zoekresultaten.
Het linkprofiel vertelt meer over de kwaliteit van de backlinks die een domein ontvangt.
Long-tail keywords zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
Meta keywords zijn trefwoorden die in de broncode van een webpagina worden geplaatst voor zoekmachines.
Nofollow is een HTML attribuut dat links voorkomt dat Google linkwaarde doorstuurt naar de doel-URL.
Een noindex tag voorkomt dat een URL wordt geïndexeerd door zoekmachines.
Off-page SEO verwijst naar alle optimalisatietechnieken buiten je eigen site, zoals link building.
On-page SEO zijn alle aanpassingen aan websites om hoger te scoren in de zoekresultaten, door bv. de content te verbeteren.
PageRank berekent de autoriteit van een URL o.b.v. diverse factoren, zoals het aantal backlinks.
Een ranking factor wordt gebruikt om te bepalen waar een pagina verschijnt in de zoekresultaten.
Rich snippets zijn stukjes informatie die worden toegevoegd aan een zoekresultaat, zoals een sterrenbeoordeling.
De SERP of Search Engine Results Page is de pagina die je ziet nadat je een zoekopdracht hebt gedaan.
Structured data bevat informatie voor rich snippets, zoals de prijs van een product of de openingsuren van een bedrijf.
Een subdirectory (ook wel subfolder genoemd) is een map binnen het hoofddomein.
Een subdomain is een aparte website binnen de hoofddomein, bijvoorbeeld shop.website.be.
Pagina’s met thin content bevatten informatie die weinig meerwaarde biedt aan de bezoeker.
De title tag of bevat een omschrijvende naam van de pagina. Het is de blauwe link in de zoekresultaten.
Een top-level domain of TLD is de domeinextensie, bijvoorbeeld .be of .com.
Een URL parameter is een variabel stukje informatie in een URL om verkeer te tracken, een taal in te stellen of de content te filteren.
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.