In één oogopslag:
- Met SEO scoor je als B2B-bedrijf hoger in Google, waardoor je meer leads ontvangt
- B2B SEO heeft complexere sales funnels, zoekwoorden met lagere volumes en vraagt andere contenttypes
- Veel B2B-bedrijven combineren SEO met SEA voor sneller resultaat
Hoe draagt SEO bij aan lead generation?
SEO helpt bij lead generation door je website beter zichtbaar te maken in zoekmachines zoals Google.
Je scoort hoger voor zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Daardoor krijg je meer bezoekers die interesse hebben in jouw producten of diensten.
Door in te spelen relevante zoekwoorden, krijg je leads van hoge kwaliteit. Als je bijvoorbeeld een industrieel schoonmaakbedrijf hebt en iemand in Google zoekt naar ‘industriële reiniging’, is de kans groot dat hij een jouw diensten nodig heeft.
In tegenstelling tot Google Ads betaal je niet per klik. Lead generation via SEO leidt dus vaak tot een lagere kost per lead.
Tenslotte zal zoekmachine optimalisatie andere marketingkanalen ondersteunen. Het helpt bij e-mailmarketing, sociale media en retargetingcampagnes.
Het verschil tussen B2C en B2B SEO
Er zijn een aantal verschillen tussen SEO gericht op concumenten en bedrijven:
Complexere sales funnels
B2B SEO heeft een meer complexe sales funnel. Beslissingen duren vaak weken of maanden. Er zijn meerdere mensen bij betrokken, van beslissers tot accountants en technische mensen.
B2C beslissingen gaan snel. Soms binnen een paar minuten.
Zoekwoorden met lage volumes
B2C zoekopdrachten hebben vaak hoge zoekvolumes, tot wel duizenden personen per maand.
Dat is bij B2B SEO vaak niet het geval. Zoekopdrachten zijn meestal specifieker en informatiegedreven. Een volume van 30 per maand kan in een B2B-context al veel zijn.
In dat opzicht zijn ook de zogenaamde zero volume keywords interessant. Dat zijn zoekwoorden met weinig of geen volume die niet zichtbaar zijn in tools zoals de Keyword Planner of SEMrush. Toch hebben ze een meerwaarde, mits ze vragen van de doelgroep beantwoorden.
B2B zoekwoorden hebben minder volume, maar zijn waardevoller per lead.
Andere contenttypes
B2C SEO draait vaak om productpagina’s, categoriepagina’s en reviews.
Online marketing gericht op bedrijven vraagt om diepgaandere content: whitepapers, case studies, blogs, gidsen… Zakelijke klanten hebben veel informatie nodig om hun beslissing te ondersteunen. Micro conversies kunnen daarbij helpen.

5 Tips voor B2B lead gen via SEO
1. Laat je niet afschrikken door lage zoekvolumes
Zoals eerder al gezegd, liggen de volumes van zoektermen veel lager in de B2B-sector.
Laat dit je niet ontmoedigen. Zelfs zoektermen met een volume van 10 per maand (of minder) zijn interessant, mits ze relevant zijn voor je doelgroep.
Kijk ook naar long-tail keywords. Die bestaan uit meerdere woorden. Ze hebben minder concurrentie en een hogere conversieratio.
2. Maak content voor elke fase van de funnel
Door het lange beslissingsproces is het bij B2B SEO nóg belangrijker om content te genereren voor de volledige sales funnel. Dit wil zeggen:
- Top (informerend): blogartikelen, gidsen en algemene uitleg
- Middle (vergelijkend): vergelijkingen met concurrenten en checklisten
- Bottom (conversiegericht): case studies, demo-pagina’s en offertes aanvragen
Er zijn verschillende manieren om onderwerpen in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Keyword Planner
- Concurrentieanalyse
- Google Trends
- Vragen van klanten
3. Bouw autoriteit met backlinks
Wanneer bedrijven leveranciers en andere business partners kiezen, is het vertrouwen een doorslaggevende factor.
Bij zoekmachines is dat niet anders.
Google zal websites die het vertrouwt veel hoger in de zoekresultaten tonen. Dit vertrouwen bouw je op via backlinks. Stel dat een vakmagazine naar jouw website linkt, dan is dat een positief signaal voor zoekmachines. Meer links is beter.
Er zijn verschillende manieren om backlinks te krijgen:
- Gastblogs publiceren op niche websites
- Vermeldingen plaatsen op brancheplatformen
- Evenementen sponsoren
4. Desktop first
Sinds 2018 kiest Google voor een mobile-first indexing. Dat wil zeggen dat de mobiele versie van een pagina de basis vormt voor de indexatie.
Nochtans heeft bij business-to-business SEO de desktop versie prioriteit.
De meeste zakelijke klanten gebruiken hun PC of laptop om leveranciers of samenwerkingspartners te vinden – vooral omwille van het complexe beslissingsproces. Let er dus op dat de desktop versie van je site op punt staat.
5. Zet in op case studies
Case studies zijn interessant voor B2B-bedrijven omwille van twee redenen:
- Het laat je toe om specifieke landingspagina’s te creëren
- Het genereert vertrouwen bij bezoekers
Case studies zijn ideaal om in te spelen op sectorspecifieke zoekwoorden. Stel dat je ultrasone piëzomotor ontwikkelt. Een case study over het gebruik van deze producten bij laboratoriumautomatisering maakt je vindbaar voor zoekwoorden omtrent laboratoria.
Tenslotte zorgen case studies voor een hoger vertrouwen van bezoekers, vooral wanneer je ze combineert met reviews van klanten. Dit verhoogt de conversieratio van je B2B site.
Ondersteunt door Google Ads
B2B leads genereren met SEO vraagt tijd. Je moet een keyword research uitvoeren, content publiceren, links bouwen, enz. Reken op 4 tot 6 maanden voordat je een positief effect op je organisch verkeer ziet.
Wil je sneller resultaat?
Genereer extra zakelijke leads met een Google Ads campagne.
Er is trouwens een synergie tussen beide kanalen. Landingspagina’s voor SEO zijn bruikbaar voor advertenties, terwijl het zoektermen rapport in Google Ads nuttige inzichten geeft in het zoekgedrag van de doelgroep. Daarom combineren veel B2B ondernemingen zowel SEO als SEA.