In één oogopslag:
- Google Analytics meet hoe mensen jouw website gebruiken.
- Search Console vertelt hoe Google jouw website ziet.
- Beide tools zijn nuttig om je website te optimaliseren.
- Koppel GA4 aan Search Console voor nog meer inzichten.
De verschillen tussen GA4 en Search Console
Google Analytics meet hoe mensen jouw website gebruiken. Het rapporteert waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en welke acties ze ondernemen. Google Search Console laat zien hoe Google jouw site ziet en hoe gebruikers ermee omgaan in de zoekresultaten.
Search Console data is dus gelinkt aan het organisch verkeer dat je in GA4 terugvindt, en dan enkel organische bezoekers die van Google komen (niet van Bing, DuckDuckGo of een andere zoekmachine). Het grote voordeel is dat je in Search Console meer informatie krijgt over de prestaties van keywords, pagina’s, afbeeldingen… en eventuele technische fouten die het crawl- en indexatieproces verstoren.
Moet je nu Google Analytics of Google Search Console gebruiken om de SEO-prestaties te beoordelen?
Deze tools sluiten elkaar niet uit. Gebruik beide platform samen om je online aanwezigheid te verbeteren.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een platform dat je helpt te begrijpen wie je website gebruikt en hoe deze bezoekers zich gedragen. GA4 verzamelt deze informatie in verschillende rapporten. Je hebt toegang tot volgende gegevens:
- Aantal unieke bezoekers en sessies
- Verkeersbronnen
- Browers, toestel en OS van de bezoeker
- Demografische gegevens
- Bounce rate
- Gemiddelde bezoeksduur
- Events (scroll, generate lead…)
- Ecommerce data
Wie gebruikt GA4?
Google Analytics is handig voor bedrijven die vertrouwen op hun website om klanten aan te trekken en te converteren.
- Marketeers gebruiken GA4 om te zien welke kanalen gebruikers aantrekken, waar gebruikers op de site komen en welke pagina’s de meeste interesse wekken.
- Verkopers verzamelen informatie over wie producten koopt en welke weg ze afleggen om tot een aankoop over te gaan.
- Web developers en designers analyseren het verkeer om de UI en UX te verbeteren.
Beperkingen
Hoe krachtig Google Analytics ook is, er zijn een paar dingen die het niet kan.
Volgende zaken zijn niet mogelijk:
- Individuele gebruikers traceren. Gegevens worden geanonimiseerd. Je kan je marketing dus niet personaliseren op basis van interacties met je site.
- Gedetailleerde analyses op paginaniveau. Als je wil weten hoe bezoekers een pagina gebruiken, waar ze aandacht aan spenderen en hoeveel van een formulier ze invullen, heb je een andere tool zoals Hotjar nodig.
- Nauwkeurig rapporteren over terugkerende gebruikers. Gebruikers die van apparaat wisselen of cookies wissen, tellen als nieuwe gebruikers.
Wat is Google Search Console?
Google Search Console vertelt je hoe zoekmachines jouw website crawlen en indexeren. Je krijgt informatie over:
- Zoekposities, vertoningen en klikken.
- Query’s die gebruikers naar je site sturen.
- Paginaverkeer, inclusief de meest bezochte pagina’s.
- Het aantal geïndexeerde en niet-geïndexeerde URL’s.
- Backlinks naar jouw site.
- Manuele penalty’s
In Search Console kan je ook sitemaps en URL’s indienen om Google te vragen specifieke pagina’s te crawlen en te indexeren. Daarnaast meet deze tool technische factoren, zoals mobielvriendelijkheid, paginasnelheid en visuele stabiliteit. Deze elementen verbeteren de gebruikerservaring.
Wie gebruikt Search Console?
Google Search Console-gegevens zijn nuttig voor verschillende teams die betrokken zijn bij digitale marketing.
- Webontwikkelaars identificeren technische problemen, crawlfouten en gebroken links en lossen deze op.
- SEO-specialisten volgen de zichtbaarheid in de zoekresultaten.
- Content marketeers gebruiken Search Console voor het publiceren van content en het ontdekken van nieuwe onderwerpen.
Beperkingen
Hier zijn een paar beperkingen van GSC:
- Er is een vertraging voordat gegevens verwerkt en gerapporteerd worden. Informatie is meestal twee tot drie dagen oud.
- Het platform bewaart gegevens slechts 16 maanden, waardoor uitgebreide historische analyses onmogelijk zijn.
Search Console aan GA4 linken
Ik raad aan om Google Search Console aan GA4 te linken. Zo kan je data importeren om rapporten te verrijken.
Hiervoor ga je naar je GA4 account en klik je links onderaan op Admin > Product links > Search Console links.

Klik rechts bovenaan op de blauwe knop ‘Link‘.

In de pop-up selecteer je eerst de Google Search Console account die je wil linken.
Daarna kies je de data stream (meestal is dat ‘Web stream‘). Ga naar de volgende stap, controleer je selectie en klik op de blauwe knop ‘Submit‘. Ziezo, nu zijn GA4 en Search Console aan elkaar gekoppeld.
