Interne links best practices

Inhoud
Interne links helpen om bezoekers te navigeren doorheen je website. Maar ze hebben ook een belangrijke SEO-waarde. Naast link building is een optimalisatie van je interne links een efficiënte manier om hoger te scoren in Google.
In één oogopslag:
  • Interne links verbeteren het crawlproces en helpen om linkwaarde door te sturen
  • Gebruik steeds links met een <a> HTML element en href attribuut
  • Geef interne links een beschrijvende anchor text
  • Varieer in de anchor text
  • Link vanuit pagina’s met een gerelateerd onderwerp

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links tussen pagina’s van hetzelfde domein.

Denk bijvoorbeeld aan een link van veranda.be/blog naar veranda.be/leefveranda. Zoals je ziet, is de domeinnaam telkens identiek.

Interne links mag je niet verwarren met externe links. Die linken twee verschillende domeinen aan elkaar, bijvoorbeeld van mijnwebsite.be/partners naar fuseo.be. 

interne link

Waarom interne links belangrijk zijn voor SEO

Er zijn twee redenen waarom interne links nuttig zijn voor SEO:

1. Verbetering crawl- en indexatieproces

Zoekmachines zoals Google gebruiken crawlers (ook gekend als spiders) om een website in kaart te brengen. Interne links spelen een belangrijke rol in dit proces. 

Stel dat een crawler op je startpagina terechtkomt. Alle links (intern en extern) worden in kaart gebracht en bezocht. Nadien wordt dit proces herhaald. 

Met een goede interne linkstructuur zorg je ervoor dat zoekmachines de voornaamste pagina’s vinden. 

Dit wil ook zeggen dat landingspagina’s zonder inkomende interne links meestal niet nuttig zijn, tenzij je een groot aantal backlinks kan bouwen.

2. Linkwaarde doorsturen

Interne links sturen de SEO-waarde van backlinks door.

Sommige URL’s krijgen meer backlinks dan andere. Deze pagina’s hebben dus een hogere autoriteit in de ogen van zoekmachines. Dankzij interne links kan je deze autoriteit deels doorgeven aan andere pagina’s met minder backlinks, en ze op deze manier een boost geven in de zoekresultaten.

Soorten interne links

Interne links kunnen verschillende vormen aannemen:

  • Links in een stukje tekst
  • Menu navigatielinks
  • Breadcrumbs
  • Afbeelding links
  • Buttons

Ze hebben allemaal hun nut voor bezoekers en zoekmachines. Belangrijk om te weten: niet elke interne links is crawlbaar.

Normaal gezien crawlt Google enkel links indien ze een <a> HTML element bevatten met een correct href attribuut. Bijvoorbeeld:

				
					<a href="https://website.be/schoenen" target="_blank" rel="noopener">
				
			

Ook interne links zonder protocol en domeinnaam vormen geen probleem, zoals deze:

				
					<a href="/producten/schoenen">
				
			

Met andere soorten interne links hebben zoekmachines het dikwijls moeilijk. Deze raad ik af:

				
					<a routerLink="producten/schoenen">
				
			
				
					<a onclick="goto('https://website.be')">
				
			
				
					<a href="javascript:goTo('producten')">
				
			

Zo optimaliseer je interne links

Hier zijn 5 best practicess voor jouw interne links:

Anchor text met keywords

De anchor text is het woord waarmee je linkt. 

Als ik bijvoorbeeld in een blog over indexatiefouten link naar mijn pagina over technische SEO, dan vormen de woorden ’technische SEO’ de anchor text.

Ik raad aan om een anchor text te gebruiken die gelinkt is aan het keyword van de achterliggende pagina. Bijvoorbeeld de woorden ‘premies voor je warmtepomp’ om naar een pagina met een overzicht van alle premies te gaan.

Algemene termen, zoals ‘klik’ hier’ of ‘deze pagina’ worden best vermeden. Die vertellen bezoekers en zoekmachines niets over het onderwerp van de pagina waar je naar linkt. 

Anchor text variatie

Daarnaast hou ik ervan om wat variatie te introduceren in de anchor text. Gebruik niet telkens dezelfde woorden. Wissel tussen synoniemen en verander de zinsbouw.

Als je linkt naar een pagina met lederen salons kan je volgende anchor text gebruiken voor interne links:

  • Salons in leder
  • Lederen zetels
  • Sofa’s met een lederen bekleding
  • De mooiste lederen salons

Link naar belangrijke pagina’s

Zoals eerder al gezegd, helpen interne links om de waarde van backlinks te verspreiden doorheen je site. 

Met het oog op SEO wil je dus vooral linken naar pagina’s die je hoog in de zoekresultaten wil. 

Hoe dit in zijn werk gaat?

Simpel, gebruik een tool zoals SEMrush om in kaart te brengen welke URL’s de meeste backlinks ontvangen. In SEMrush vind je dit rapport onder Backlink Analytics > Indexed Pages. 

Daarna plaats je op deze URL’s een interne link naar de pagina’s die je hoog wil laten scoren in Google. Let erop dat je telkens de anchor text afwiselt.

Link binnen hetzelfde onderwerp

Interne links helpen om je website onder te verdelen in zogenaamde ‘content clusters‘.

De meeste bedrijven bieden verschillende producten of diensten aan die min of meer met elkaar zijn verbonden. Zoals een elektricien die domotica installeert en elektrische keuringen uitvoert. 

Via interne links creëer je content clusters voor deze oplossingen.

Binnen de content cluster ‘domotica’ link je bijvoorbeeld tussen een landingspagina voor deze dienst en ondersteunende blogs over de voordelen van domotica, de mogelijkheden, de kostprijs, enz. 

Bij de content cluster ‘elektrische keuringen’ plaats je interne links tussen pagina’s over de geldigheid, keuring bij verkoop, technische voorwaarden, enz.

Op deze manier wordt het verband tussen pagina’s duidelijk. 

Vragen over dit onderwerp?

Ik zorg graag voor een antwoord. Stuur snel een berichtje via de contactpagina.

profielfoto kevin
Kevin Vertommen

Kevin Vertommen is een freelancer met meer dan 10 jaar ervaring met SEO, Google Ads en Wordpress. Hij helpt kleine en grote bedrijven met hun online zichtbaarheid.

Meer berichten

Misschien vind je deze berichten ook wel interessant:

Micro conversions vormen een belangrijk onderdeel van je conversion funnel. Ontdek de voordelen van deze kleine stappen om een nieuwe klant aan te trekken.
Om leads te genereren, maak je gebruik van verschillende kanalen. In dit artikel leg ik uit hoe Google Ads helpt bij het genereren van kwalitatieve leads.
Google Analytics (GA4) en Google Search Console zijn twee tools om de bezoekers van je website beter te begrijpen. Maar wat zijn nu de verschillen en gelijkenissen tussen deze tools?