Lead gen met behulp van Google Ads

Inhoud
Om leads te genereren, maak je gebruik van verschillende kanalen. In dit artikel leg ik uit hoe Google Ads helpt bij het genereren van kwalitatieve leads.
In één oogopslag:
  • Met Google Ads kan je heel gericht nieuwe leads aantrekken.
  • Gebruik Search campagnes ondersteund door Remarketing campagnes.
  • Conversietracking is een must-have.
  • Optimaliseer je landingspagina’s om de conversieratio te verbeteren.

Wat is lead generation?

Een lead is iemand die interesse toont in jouw producten of diensten en in een latere fase misschien klant wordt. 

Lead generation probeert deze mensen te bereiken en te converteren. Het doel is om ze een actie te laten ondernemen, bijvoorbeeld:

  • Een offerteformulier invullen
  • Een account maken
  • Een brochure aanvragen

Vroeger gebeurde lead gen voornamelijk door een lijst met adressen, telefoonnummers of e-mailadressen te kopen en deze personen te contacteren. Tegenwoordig vindt dit proces online plaats. Bedrijven proberen content te creëren die aansluit bij de specifieke vragen en noden van de doelgroep om op deze manier hun gegevens te verzamelen.

Lead gen via Google Ads campagnes

Met deze praktische tips gebruik je Google Ads om meer leads voor je bedrijf te genereren.

Adverteer in het Search Network

Google Ads heeft verschillende advertentienetwerken, waaronder Display (banners), Shopping (producten) en YouTube (videos). 

Voor lead gen raad ik aan om het Search Network te gebruiken. Hiermee verschijnen je advertenties in de zoekresultaten. Je bepaalt zelf voor welke zoekwoorden je zichtbaar wil zijn.

Met zo’n zoekcampagne bereik je potentiële klanten die op dat moment op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Met de juiste keywords bereik je hoge conversieratio’s. 

Andere campagnetypes, zoals Performance Max en Display, kunnen dit soort lead generation ondersteunen. 

Ken je doelgroep

Om succesvol leads te genereren, moet je je doelgroep kennen. 

Doe dus eerst wat onderzoek voordat je een Google Ads campagne gaat opzetten. Zoek antwoorden op vragen als:

  • Welke zoekwoorden gebruikt je doelpubliek?
  • Is er een specifieke leeftijdscategorie die je wil bereiken?
  • Ga je in heel België adverteren of in een kleinere regio?
  • Bestaan je leads voornamelijk uit mannen of vrouwen?
  • Wat zijn de interesses van je doelgroep?
lead gen via google ads doelgroep bepalen

Conversietracking opzetten

Conversietracking is absoluut noodzakelijk voor lead generation via Google Ads. Dat is de enige manier om het succes van je campagnes te meten. 

Je kan verschillende soorten micro en macro conversies bijhouden, zoals formulierinzendingen, bestanddownloads en accountregistraties. 

Hier is een stappenplan om deze meting in te stellen:

  1. Meld je aan bij Google Ads.
  2. Klik in de linker zijbalk op Goals > Conversions > Summary.
  3. Klik bovenaan op de blauwe knop ‘Create new conversion action‘.
  4. Selecteer ‘Website’.
  5. Vul je domeinnaam in en klik op ‘Scan’.
  6. Selecteer de optie ‘Create conversion actions manually using code‘.
  7. Vul de vereiste gegevens in voor de gekozen conversieactie, zoals de conversienaam, categorie en waarde.
  8. Klik op ‘Done’. Installeer de tag voor het bijhouden van conversies op je website door deze rechtstreeks toe te voegen aan de relevante pagina’s of door Google Tag Manager te gebruiken.
  9. Controleer na de installatie je conversietracking om er zeker van te zijn dat deze correct werkt en de gegevens vastlegt die je nodig hebt om je campagnes te optimaliseren.

Schrijf werve(le)nde advertentieteksten

Advertentieteksten zijn belangrijker dan je denkt. Ze bepalen de click-through rate en de quality score van je campagnes. 

Hier zijn alvast een paar tips voor je ad copy:

  • Vermeld het keyword waarop je adverteert, inclusief synoniemen.
  • Zet je USP’s in de verf.
  • Voeg een duidelijke call-to-action toe, bijvoorbeeld ‘Download de brochure’ of ‘Vraag je gratis offerte’.
  • Cijfers trekken de aandacht (bv. ‘50% korting’).
  • Stem je ad copy af op de landingspagina.

Het voortdurend testen en optimaliseren van je teksten is cruciaal om je prestaties te verbeteren. Analyseer de prestaties van je advertenties aan de hand van statistieken zoals CTR, kosten per klik (CPC), conversiepercentage en kosten per lead (CPL).

Gebruik ad extensions

Een andere manier om Google Ads te gebruiken voor het genereren van leads is door gebruik te maken van ad extensies. Hiermee kan je extra informatie over je bedrijf weergeven.

Nuttige ad extensions voor lead generation zijn:

  • Lead forms: een formulier dat gebruikers kunnen invullen om informatie op te vragen.
  • Sitelinks: links naar specifieke pagina’s die nuttig zijn voor je doelgroep.
  • Callouts: korte stukjes tekst (< 25 tekens lang) die perfect zijn voor USP’s.
  • Structured snippets: callouts door worden voorafgegegaan door een titel zoals ‘Bestemmingen’, ‘Modellen’ of ‘Stijlen’.
  • Call extensions: toon een klikbaar telefoonnummer in je advertentie, zodat gebruiker makkelijk kunnen bellen.
  • Promotion extensions: handig om promoties en acties in de kijker te zetten.

Zet remarketing in

Bezoekers zullen zelden van de eerste keer een conversie genereren. Daarom kan je beste remarketing inzetten.

Remarketing is een effectieve strategie waarmee je advertenties toont aan gebruikers die eerder interactie hebben gehad met jouw website (zonder een conversie te genereren). 

Het is een soort van reminder, om je producten of diensten opnieuw te ontdekken. Zo verhoogt het succes van je lead gen campagnes op Google Ads.

Vergeet je landingspagina’s niet

Tot hiertoe hebben we het voornamelijk gehad over Google Ads als lead generation kanaal.

Maar dit is slechts de eerste stap.

De landingspagina zal in grote mate bepalen of bezoekers effectief nieuwe leads worden of niet. Met slechte copy, lange laadtijden en complexe formulieren valt je campagne in het water. 

Liever geen geld verspillen? Volg dan onderstaande beste practices voor het optimaliseren van landingspagina’s:

  • Ga voor een eenvoudige layout met voldoende witruimte. Uit onderzoeken is gebleken dat eenvoudige ontwerpen meestal beter converteren.
  • Zet de voornaamste info above-the-fold, zodat bezoekers niet naar beneden moeten scrollen.
  • Schrijf een sterke koptekst die bezoekers aanspreekt.
  • Maak je call-to-action duidelijk en ondubbelzinnig.
  • Zet je CTA in een contrastkleur, zodat deze meteen opvalt.
  • Verhoog het vertrouwen van bezoekers met social proof.
  • Maak gebruik van caching, lazy loading en andere technieken om de laadsnelheid te verbeteren.
  • Zorg dat je landingspagina geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen.
  • Houd contactformulieren zo kort mogelijk.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zijn nog tientallen andere manieren om je landingspagina’s te verbeteren. Voer regelmatig A/B testen uit om te kijken wat werkt (en wat niet werkt).

Vragen over dit onderwerp?

Ik zorg graag voor een antwoord. Stuur snel een berichtje via de contactpagina.

profielfoto kevin
Kevin Vertommen

Kevin Vertommen is een freelancer met meer dan 10 jaar ervaring met SEO, Google Ads en Wordpress. Hij helpt kleine en grote bedrijven met hun online zichtbaarheid.

Meer berichten

Misschien vind je deze berichten ook wel interessant:

Micro conversions vormen een belangrijk onderdeel van je conversion funnel. Ontdek de voordelen van deze kleine stappen om een nieuwe klant aan te trekken.
Om leads te genereren, maak je gebruik van verschillende kanalen. In dit artikel leg ik uit hoe Google Ads helpt bij het genereren van kwalitatieve leads.
Google Analytics (GA4) en Google Search Console zijn twee tools om de bezoekers van je website beter te begrijpen. Maar wat zijn nu de verschillen en gelijkenissen tussen deze tools?