In één oogopslag:
- Micro conversies zetten bezoekers op weg naar het hoofddoel van je site.
- Deze zachte conversies zijn laagdrempelig en vragen weinig vertrouwen of inspanning van een potentiële klant.
- Voorbeelden zijn brochure downloads, nieuwsbrief inschrijvingen en webinar registraties.
Wat zijn micro conversions?
Micro conversies of zachte conversies zijn de kleine stapjes die een website bezoeker neemt op weg naar het primaire doel van een pagina (de macro conversie).
Om een voorbeeld te geven: wanneer het primaire doel van je website het genereren van leads of het verkopen van producten is, dan zijn mogelijke micro conversions:
- Nieuwsbrief inschrijving
- Registreren voor een webinar
- Account aanmaken
- Brochure downloaden
- Wishlist maken
Micro vs macro
In onderstaande tabel zie je het verschil tussen micro en macro conversies:
Micro conversie | Macro conversie | |
---|---|---|
Drempel voor potentiële klant | Laag | Hoog |
Impact op omzet | Indirect | Direct |
Conversieratio | Gemiddeld | Laag |
- Drempel voor potentiële klanten: Voor macro conversies is er meer vertrouwen nodig van een bezoeker dan voor een micro conversie.
- Impact op omzet: Op het macroniveau is er een directe invloed op de omzet via online sales of leads die klant worden. Een micro conversie draagt hier onrechtstreeks aan bij.
- Conversieratio: Omdat ze zo laagdrempelig zijn, ligt de conversieratio van een micro conversion doorgaans hoger.
Waarom gebruik je micro conversies?
Laten we eerlijk zijn: de meeste bezoekers doen geen aankoop of een offerte-aanvraag tijdens hun eerste bezoek. Meestal volgen ze een customer journey die uit meerdere contactmomenten bestaat.
Het voordeel van een micro conversion is dat een bezoeker warm wordt gemaakt voor de macro conversion. Het is een eerste stap naar meer.
Micro conversies vragen niet veel van een potentiële klant. Het is een laagdrempelige manier om interesse in je merk te genereren.
Stel dat iemand op een van je blogartikelen terecht komt via de organische zoekresultaten. Hij vindt het artikel geweldig en schrijft zich vervolgens in voor de nieuwsbrief (= micro conversie). Een paar weken later klikt hij op een promo in een nieuwsbrief en plaatst hij een bestelling (= macro conversion).
In bovenstaande voorbeeld was de micro conversie een belangrijke facilitator om uiteindelijk een verkoop te genereren.
Daarnaast bieden ze nog een paar andere voordelen:
- Funnels optimaliseren: Micro conversies helpen om de checkout van een webshop en leadformulieren te verbeteren. Ze geven inzicht in het uitvalpercentage van elke stap.
- Gebruiken voor remarketing: Micro conversies tonen dat bezoekers interesse hebben in je producten of diensten. Bereik deze potentiële klanten opnieuw met remarketing.
- Google Ads verbeteren: Micro conversies helpen om de prestaties van campagnes, advertentiegroepen, keywords en ads beter te beoordelen.
Micro conversies in Google Ads
Heb je een Google Ads campagne opgezet en wil je micro conversies bijhouden?
Let erop dat je ze als ‘secondary’ goal toevoegt. Op deze manier zal het algoritme blijven focussen op de primaire, harde conversies.

Je kan dit zelf aanpassen door naar het tabblad Goals > Summary te surfen. Klik op de naam van het doel dat je wil aanpassen en daarna op ‘Edit settings‘. Onder ‘Action optimisation‘ kan je wisselen tussen primair en secundair.
