Wat doet een Google Ads specialist?

Inhoud
Google Ads campagnes kan je makkelijk zelf opzetten. Of je kan ze uitbesteden aan een Google Ads expert. Maar wat doet zo’n specialist nu precies? Wel, deze persoon helpt je met vier zaken:
In één oogopslag:
  • Een Google Ads specialist vertaalt je doelstellingen naar een strategie
  • Hij/zij zet de verschillende campagnes op
  • Dankzij periodieke aanpassingen wordt het rendement verhoogd
  • Via rapporten blijf je op de hoogte van de resultaten

Doelstellingen vertalen naar een Google Ads strategie

Google Ads campagnes maken deel uit van bredere bedrijfsdoelstellingen. Zet moeten leads genereren, producten verkopen of awareness creëren.

De eerste taak van een Google Ads specialist bestaat dus uit het vertalen van deze doelstellingen naar campagnes.

Er wordt een antwoord gezocht op volgende vragen:

  • Welke netwerken gaan we inzetten (Search, Display, Shopping…)?
  • Welke keywords en/of audiences zijn relevant?
  • Welke conversies willen we meten?
  • Welke biedstrategie is nuttig voor onze campagnes?
  • Wat is het budget en hoe kunnen we dit optimaal inzetten?
  • Zijn er reeds landingspagina’s voor onze advertenties?

Google Ads campagnes opzetten

Daarna start de Google Ads expert met het opzetten van alle campagnes.

Dat gebeurt door een koppeling te maken tussen de account van de klant en het Google Ads-manageraccount (MCC) van het agency. Via deze koppeling kan de Google Ads specialist aanpassingen doen, terwijl de klant controle behoudt over budgetten, facturatie en andere instellingen.

De set-up bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Conversies instellen
  • Audiences aanmaken
  • Campagnes opzetten (taal, regio, biedstrategie, netwerk…)
  • Advertentiegroepen opzetten (keywords, audiences, product feeds…)
  • Advertenties maken (teksten, afbeeldingen, video’s…)
  • Ad extensions toevoegen (sitelinks, promotions, telefoonnummers…)

Soms is er nog wat bijkomend werk, en zal de SEA-specialist ook helpen met de opbouw van landingspagina’s. 

Google Ads is geen set and forget kanaal. Regelmatig analyseren en bijsturen verhoogt je rendement.

Campagnes beheren en optimaliseren

Hoera, je campagnes zijn gelanceerd!

Maar het werk is nog niet klaar. Een Google Ads specialist zal alles van dichtbij opvolgen. De campagnes worden continu geoptimaliseerd. Er worden A/B-testen opgezet, zoektermen gecontroleerd, nieuwe functionaliteiten getest, enz. Enkel zo ben je als klant zeker dat je investering optimaal rendeert.

Dat is trouwens goed voor je Quality Score. Deze score bepaalt mee op welke positie je advertenties verschijnen en hoeveel je betaalt voor een bezoeker.

Een doorlopend Google Ads management laat je ook toe om in te spelen op speciale gebeurtenissen. Wanneer je de lancering van een nieuwe product een duwtje in de rug wil geven bijvoorbeeld, of een soldenactie wil promoten.

Je campagnes evolueren doorheen het jaar. Met behulp van een ervaren Google Ads expert speel je flexibel in op nieuwe kansen.

Periodiek rapporteren

Meten is weten. Dat is zeker het geval bij Google Ads campagnes.

Als adverteerder wil je natuurlijk weten wat er met je advertentiebudget gebeurt. Worden de doelstellingen behaald? Moeten we campagnes aanpassen? Zit het budget goed? Zijn er bepaalde opportuniteiten?

Een Google Ads specialist houdt je steeds op de hoogte via periodieke meetings en/of live dashboards.

Freelance Google Ads specialist nodig?

Zoek je een freelance Google Ads specialist om je te helpen met enkele campagnes? Contacteer mij! Ik ben een erkend Google Partner die al verschillende bedrijven in België heeft ondersteund bij hun advertenties in Google. Je campagnes zijn bij mij dus in goede handen.

Vragen over dit onderwerp?

Ik zorg graag voor een antwoord. Stuur snel een berichtje via de contactpagina.

profielfoto kevin
Kevin Vertommen

Kevin Vertommen is een freelancer met meer dan 10 jaar ervaring met SEO, Google Ads en Wordpress. Hij helpt kleine en grote bedrijven met hun online zichtbaarheid.

Meer berichten

Misschien vind je deze berichten ook wel interessant:

Micro conversions vormen een belangrijk onderdeel van je conversion funnel. Ontdek de voordelen van deze kleine stappen om een nieuwe klant aan te trekken.
Om leads te genereren, maak je gebruik van verschillende kanalen. In dit artikel leg ik uit hoe Google Ads helpt bij het genereren van kwalitatieve leads.
Google Analytics (GA4) en Google Search Console zijn twee tools om de bezoekers van je website beter te begrijpen. Maar wat zijn nu de verschillen en gelijkenissen tussen deze tools?