Keyword research
Ontdek welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt
Een keyword research brengt alle zoektermen in kaart die je doelgroep gebruikt om jouw producten of diensten te vinden.
Waarom een keyword research?
Een zoekwoorden analyse of keyword research is een eerste belangrijke stap in de optimalisatie van een website. Door te begrijpen welke trefwoorden jouw doelgroep gebruikt, kan je hier optimaal op inspelen. Er zijn twee toepassingen:
1. Website structuur
Het is een goed idee om voor elk topic met een voldoende hoog zoekvolume een aparte pagina te maken. Dit verhoogt de kans dat Google jouw pagina toont. Zoekmachines willen namelijk resultaten die zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van de gebruiker. Anderzijds verhoogt deze opsplitsing het conversiepercentage, omdat je de inhoud kan afstemmen op een specifieke zoekopdracht.
2. Copywriting
Heel wat producten en diensten hebben synoniemen – vaak met een verschil in zoekvolume. Met het oog op SEO-copywriting willen we het hoofdkeyword (de variant met het hoogste) volume op een paar strategische plaatsen gebruiken.
Welke info zit er in een keyword research?
Een zoekwoorden analyse is een uitgebreid document dat verschillende stukken informatie over zoektermen toont, zoals:
Zoekwoorden
Volume per maand
Keyword clusters
Huidige positie
Keyword targeting


Keyword strategie
Je keyword strategie gaat over je beslissingen op basis van het zoekwoordonderzoek.
Bijvoorbeeld, welke content ga je eerst maken? Ga je je richten op zeer competitieve woorden of begin je met long-tail keywords? Hoe en waar ga je content publiceren? Wordt het een landingspagina, een blogpost, een instructievideo of een infographic?

Maak een afspraak en bespreek jouw project
Maak een afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.
Zonder verdere verplichtingen.
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over zoekwoord analyses. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.
Wat kost een keyword research?
De prijs van een zoekwoorden analyse verschilt van onderneming tot onderneming. Het is vanzelfsprekend dat er minder tijd kruipt in een onderzoek voor een bedrijf dat één dienst verkoopt, dan voor een grote internationale webshop die een catalogus van honderden producten heeft. Contacteer mij voor een kostprijs op maat.
Hoelang duurt het onderzoek?
Het antwoord op deze vraag hangt opnieuw af van de grootte van je diensten/productaanbod. Heb je een erg breed en gevarieerd aanbod, dan zal een zoekwoorden analyse natuurlijk meer tijd in beslag nemen. Meestal kan ik het rapport afleveren na 1 à 2 weken, afhankelijk van de drukte op dat moment.
Is enkel een Nederlandstalige keyword research mogelijk?
Momenteel voer ik voornamelijk onderzoeken uit voor Nederlandse termen. Maar ook een Engelstalig keyword research is mogelijk. Andere talen, zoals Frans, Duits en Spaans, laat ik momenteel links liggen. Mijn kennis van deze talen is te beperkt – terwijl dit wel noodzakelijk is tijdens de interpretatie van de resultaten.
Kan ik dit zelf?
Ja, zeker en vast. Een keyword research is helemaal geen rocket science. Het vraagt gewoon wat tijd. Probeer het zelf met de Keyword Planner van Google Ads of een gelijkaardige tool.
Wat na de analyse?
Een onderzoek naar het woordgebruik van de doelgroep is de eerste stap in de optimalisatie van een website. De volgende stap bestaat uit een uitbreiding van de website (om in te spelen om zoektermen die nog ontbraken) en een bijsturing van bestaande teksten. Ook hiervoor kan je bij mij terecht.