SEO-copywriting

Webteksten waar bezoekers en zoekmachines van houden

Met SEO-copywriting vul je jouw website met teksten die converteren en jouw positie in de zoekresultaten verbeteren.

De kunst van SEO-copywriting

Goede copywriting overtuigt bezoekers om actie te ondernemen. Maar web copy moet ook zoekmachines overtuigen. Met een geoptimaliseerde tekst zal je hoger scoren in Google. Jouw rangschikking krijgt een boost.

Het resultaat: meer bezoekers, meer klanten en meer omzet. SEO-copywriting is dus een interessante investering.

SEO-copywriting draait om de juiste woorden op de juiste plaatsen, om zowel lezers als zoekmachines te overtuigen.

Copywriting is in de eerste plaats gericht op de lezer, dat weet elk schrijfbureau. Teksten moeten aanspreken, overtuigen en aanzetten tot actie. Tijdens het schrijven van webteksten vormt het doel steeds de rode draad. Een product kopen, informatie opvragen, een brochure downloaden … daar draait het om.

SEO copywriting heeft nog een tweede luik: zoekmachines overtuigen. Als je Google kan overtuigen dat jouw pagina het beste antwoord is op een zoekopdracht, zal je rangschikking al gauw stijgen.

Keywords op de juiste plaatsen

Wie SEO-copywriting zegt, zegt keywords. Tijdens het optimaliseren van een tekst gebruiken we zoektermen op enkele strategische plaatsen.

URL van de pagina
H1 Koptekst
Meerdere subtitels
Eerste 100 woorden
Interne links
Synoniemen

Waarvoor schakel je een SEO-copywriter in?

Een professionele copywriter inhuren is de moeite waard voor:

Nieuwe webteksten

Ga je een compleet nieuwe website lanceren? Of plan je een uitbreiding met enkele nieuwe pagina’s? In beide scenario’s is SEO-copywriting interessant. Alle nieuwe teksten worden geoptimaliseerd voor zoekmachines én gebruikers. Dat is een win-win.

Bestaande webteksten

Ook voor bestaande teksten is het de moeite waard om een SEO copywriter in te schakelen. De inhoud wordt grondig geanalyseerd en herschreven om nog beter te scoren in de zoekresultaten. Met deze SEO webteksten wordt ook Google verliefd op jouw website!

Ga zelf aan de slag

Steek je liever zelf de handen uit de mouwen? Dan is een in-company opleiding een goed begin. Tijdens deze training leert jouw team alle kneepjes van het vak, van keyword research tot meta optimalisatie.

Start steeds met een keyword research

Voor het schrijven van webteksten is de juiste input nodig. Denk bijvoorbeeld aan jouw visie, missie, USP’s, enz.

Maar het is ook handig om op voorhand een keyword research uit te voeren. Dit onderzoek vertelt ons welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt, en welke antwoorden ze zoeken. Op deze manier kunnen we de inhoud volledig afstemmen op hun intenties en nog beter scoren in Google.

Copywriting & content marketing

SEO webteksten zijn ideaal om goed te scoren in Google. Maar je kan nog een stapje verder gaan.

Content marketing is een nieuwe vorm van copywriting waarbij artikels worden gepubliceerd om nieuwe klanten aan te trekken en klantenloyaliteit te verhogen. Via kwalitatieve content profileer je jezelf als expert. Dat verhoogt het vertrouwen van klanten. Bovendien stijgt je merkbekendheid.

on page seo
Profielfoto 600x600

Maak een afspraak en bespreek jouw project

Maak een afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.
Zonder verdere verplichtingen.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over SEO-teksten. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.

Zorgen SEO webteksten ervoor dat mijn pagina op de eerste positie verschijnt in de zoekresultaten?

Ja, maar er spelen nog andere factoren mee. Zoekmachines kijken ook naar technische beperkingen en externe invloeden (links). Teksten schrijven maakt dus deel uit van een groter geheel.

Heb ik aparte pagina’s nodig voor synoniemen van een zoekwoord?

Vroeger ging men zover dat elke zoekterm (enkelvoud of meervoud, zelfs synoniemen) een aparte pagina kreeg. Dat is niet langer nodig. Zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen de inhoud van pagina’s beter dan ooit. Vandaag de dag wordt er gewerkt rond thema’s. Zoektermen die aan elkaar gerelateerd zijn, worden in één webtekst opgenomen.

Is SEO-copywriting niet gewoon een kwestie van keywords herhalen?

Nee, zo simpel is het niet. In de jaren ’90 werkte deze techniek bijzonder goed. Maar zoekmachines hebben daar een einde aan gemaakt. Gelukkig maar, want het kwam de leesbaarheid niet ten goede. Bij SEO-teksten draait om de strategische positionering van trefwoorden en gerelateerde termen, aangevulde met enkele technische tweaks.

Hoe verloopt het schrijfproces?

Elke opdracht start met een briefing. De klant deelt zijn/haar verwachtingen en geeft meer informatie over het product of de dienst in kwestie. Een keyword research komt tijdens deze stap zeker van pas. Daarna wordt een eerste versie van de tekst geschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Niet tevreden? Dan volgen er enkele aanpassingsrondes. Want natuurlijk wil je een webtekst die 100% aan jouw verwachtingen voldoet.