Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Heel wat copywriters vragen zich af of een correcte schrijfwijze belangrijk is voor SEO. Want ze hebben schrik dat spellingfouten hun positie in de zoekresultaten schaden.
Dat is gelukkig niet het geval. Want Google linkt automatisch de foute schrijfwijze aan de juiste versie.
Ik raad aan om steeds een juiste schrijfwijze te gebruiken doorheen je teksten. Op deze manier zijn ze grammaticaal in orde. Dat komt de leesbaarheid en gebruikservaring ten goede (wat een positieve invloed heeft op het conversiepercentage van jouw pagina’s).
Spelfouten zijn echter geen probleem. Want tegenwoordig is Google slim genoeg om de context te begrijpen.
In de beginjaren van Google was de zoekmachine vrij ‘dom’. Toen speelde de schrijfwijze van een woord wel degelijk een rol. Want in de ogen van Google waren ‘goedkope skivakanties’ en ‘goedkope skireizen’ twee aparte entiteiten. Het resultaat; webmasters begonnen honderden landingspagina’s te maken om voor deze keywords vindbaar te zijn.
Dat is gelukkig niet meer nodig. Want dankzij allerlei updates werd Google veel slimmer. In 2013 zag bijvoorbeeld de Hummingbird update het levenslicht, die moest helpen om verbanden te leggen tussen woorden.
Hummingbird is about synonyms but also about context, helping search engines understand the concepts and relationships between keywords.
Dankzij deze update hoef je niet langer een foutieve spelling te gebruiken om te scoren in Google.
Het resultaat zie je in onderstaande afbeelding. ‘Ledverlichting’ is de juiste schrijfwijze, hoewel de meeste websites ‘LED verlichting’ of ‘Led-verlichting’ gebruiken. Toch weet Google dat het om dezelfde woordengroep gaat.
Opzettelijk verkeerd schrijven voor SEO is niet nodig. Gebruik dus steeds de juiste schrijfwijze en een correcte spelling.
Twijfel je over de officiële spelling van een woord? Kijk dan even in het groene boekje of op vrttaal.net.
Ben je iemand die voornamelijk lokaal verkoopt? Controleer dan het plaatselijk dialect. Want dat is vaak populairder dan de officiële benaming.
In bepaalde regio’s noemt men een ‘bloedworst’ bijvoorbeeld ‘bloedsaucisse’ of ‘beuling’. Als lokale slager doe je er goed aan om de benaming te gebruiken die in jouw stad of gemeente leeft – ook al staat die niet in het woordenboek.
Als SEO-copywriter sta ik altijd klaar om jouw webteksten onder handen te nemen. Neem snel contact op om jouw project te bespreken.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.