Rich snippets laten je website opvallen in de zoekresultaten

rich snippet zoekresultaten

Heb jij al gehoord van rich snippets? Met het oog op SEO is het een goed idee om je zoekresultaten uit te rusten met rich snippets. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. 

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn kleine stukjes informatie die worden toegevoegd aan een zoekresultaat, zoals een sterrenbeoordeling, afbeelding of kooktijd. Hierdoor valt jouw website harder op ten opzichte van de concurrentie.

Wat zijn de voordelen?

Het belangrijkste voordeel van rich snippets is de extra visibiliteit. Door de aanvullende informatie zal jouw website zich onderscheiden van de rest. Gebruikers zijn dan sneller geneigd om erop te klikken, wat een positieve invloed heeft op je positie in Google. 

Rich snippets hebben nog een bijkomend voordeel. Door de manier waarop ze gegenereerd worden (via structured data – later meer hierover) begrijpen zoekmachines de inhoud van de pagina veel beter. Zo ben je zichtbaar voor alle relevante zoektermen.

Soorten rich snippets

We onderscheiden twee soorten rich snippets:

  1. Rich snippets in de 10 zoekresultaten
  2. Rich cards boven de klassieke zoekresultaten

Rich snippets

Normaal bestaan de zoekresultaten uit drie onderdelen: de titel van de pagina, een meta omschrijving en de URL. Rich snippets vullen dit aan met extra informatie. Deze informatie is afhankelijk van het contenttype, bijvoorbeeld een recept, vacature of product. Hieronder zie je een voorbeeldje voor recepten om vanille-ijs te maken:

rich snippets in google voorbeeld
Voorbeeld van twee zoekresultaten voor vanille-ijs met rich snippets

Rich cards

Rich cards zijn een uitgebreide vorm van de klassieke rich snippets. We vinden ze helemaal bovenaan de zoekresultaten. Met hun XL-foto trekken ze meteen de aandacht van gebruikers, waardoor ze een hogere CTR hebben.

rich cards in google
Deze drie rich cards vinden we helemaal bovenaan.

Hoe krijg je rich snippets in de zoekresultaten?

Google maakt zelf rich snippets op basis van de structured data die in de pagina staat. Structured data is een datalaag die meer informatie geeft over bepaalde stukken content. Hiermee weten zoekmachines bijvoorbeeld dat het cijfer ’49’ bij een product de prijs is, en geen afmetingen of gewicht. 

Structured data toevoegen kan op verschillende manieren. De meeste websites kiezen voor microdata of JSON-LD.

Op schema.org vind je meer informatie en de nodige documentatie.

Controleer je code

Heb je structured data toegevoegd aan je website? Controleer of alles correct werkt via de Rich Result Test van Google. Je krijgt dan meteen de rich snippets te zien waarvoor de pagina in aanmerking komt (of eventuele fouten die je moet verbeteren).