Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Heb jij al gehoord van rich snippets? Met het oog op SEO is het een goed idee om je zoekresultaten uit te rusten met rich snippets. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.
Rich snippets zijn kleine stukjes informatie die worden toegevoegd aan een zoekresultaat, zoals een sterrenbeoordeling, afbeelding of kooktijd. Hierdoor valt jouw website harder op ten opzichte van de concurrentie.
Het belangrijkste voordeel van rich snippets is de extra visibiliteit. Door de aanvullende informatie zal jouw website zich onderscheiden van de rest. Gebruikers zijn dan sneller geneigd om erop te klikken, wat een positieve invloed heeft op je positie in Google.
Rich snippets hebben nog een bijkomend voordeel. Door de manier waarop ze gegenereerd worden (via structured data – later meer hierover) begrijpen zoekmachines de inhoud van de pagina veel beter. Zo ben je zichtbaar voor alle relevante zoektermen.
We onderscheiden twee soorten rich snippets:
Normaal bestaan de zoekresultaten uit drie onderdelen: de titel van de pagina, een meta omschrijving en de URL. Rich snippets vullen dit aan met extra informatie. Deze informatie is afhankelijk van het contenttype, bijvoorbeeld een recept, vacature of product. Hieronder zie je een voorbeeldje voor recepten om vanille-ijs te maken:
Rich cards zijn een uitgebreide vorm van de klassieke rich snippets. We vinden ze helemaal bovenaan de zoekresultaten. Met hun XL-foto trekken ze meteen de aandacht van gebruikers, waardoor ze een hogere CTR hebben.
Google maakt zelf rich snippets op basis van de structured data die in de pagina staat. Structured data is een datalaag die meer informatie geeft over bepaalde stukken content. Hiermee weten zoekmachines bijvoorbeeld dat het cijfer ’49’ bij een product de prijs is, en geen afmetingen of gewicht.
Structured data toevoegen kan op verschillende manieren. De meeste websites kiezen voor microdata of JSON-LD.
Op schema.org vind je meer informatie en de nodige documentatie.
Heb je structured data toegevoegd aan je website? Controleer of alles correct werkt via de Rich Result Test van Google. Je krijgt dan meteen de rich snippets te zien waarvoor de pagina in aanmerking komt (of eventuele fouten die je moet verbeteren).
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.