Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Heel wat Nederlandse bedrijven richten hun pijlen op de Belgische markt om hun omzet te verhogen. Dat is geen verrassing. Want Vlaanderen is makkelijk bereikbaar. Zowel op geografisch als tekstueel vlak.
Jouw Nederlandse website of webshop gewoon kopiëren naar een Vlaamse .be variant is geen goed idee. Want sommige benamingen verschillen tussen beide regio’s. Enkele voorbeelden:
Met een Vervlaamsing worden Nederlandse teksten aangepast aan de Vlaamse consumenten. Deze hertaling gaat niet alleen over individuele benamingen. Er zijn ook een heleboel spreekwoorden die verschillen. In Nederland zegt men bijvoorbeeld ‘liegen dat je barst’, terwijl men in Vlaanderen de uitdrukking ‘liegen tot je zwart ziet’ gebruikt.
Teksten Vervlaamsen is niet alleen interessant voor de gebruikservaring van bezoekers. Het heeft ook een invloed op SEO. Want op het vlak van zoekmachine optimalisatie proberen we steeds om de keywords van onze doelgroep te implementeren.
Laten we het verschil tussen ‘afzuigkap’ en ‘dampkap’ als voorbeeld nemen. In Nederland zien we duidelijk een voorkeur voor de eerste term:
In België zien we een ander verhaal. Daar is het volume op de zoekterm ‘dampkap’ vele malen hoger:
Op het vlak van SEO-copywriting proberen we de voorkeur te geven aan de zoekwoorden met het hoogste volume. Voor een Vervlaamsing van deze teksten is het dus belangrijk om de focus te leggen op ‘dampkap’ in plaats van ‘afzuigkap’. Dat is namelijk de term die Belgen het meeste gebruiken.
Spreek de taal van je doelgroep, want dat komt jouw vindbaarheid in de zoekresultaten ten goede.
Met een uitbreiding naar België bestaat er een mogelijkheid dat je last krijgt van duplicate content, bijvoorbeeld wanneer je dezelfde tekst gebruikt op je .nl en .be domein.
Dit probleem los je op met hreflang tags. Deze tags zitten in de <head> code van je pagina’s. Ze vertellen in welke taal de content geschreven is, en op welke regio ze gericht is. Bijvoorbeeld:
Bij een uitbreiding naar Vlaanderen komt veel meer te kijken dan een vervlaamsing van teksten. Hier zijn nog enkele andere aandachtspunten om in je achterhoofd te houden:
Gaat jouw webshop uitbreiden naar België en heb je advies nodig op het vlak van SEO of copywriting? Maak een afspraak om jouw plannen te bespreken.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.