Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.
- Gasbakstraat 24 2590 Berlaar
- 0472 52 66 11
- kevin@fuseo.be
Klanten geven Fuseo een 4,9 op 5
4.9/5
Bezig met een keyword research of de optimalisatie van een website? Dan controleer je best het zoekvolume van je keywords. Want dit kleine cijfertje zit boordevol nuttige informatie.
Het zoekvolume vertelt ons hoe vaak een bepaalde term wordt opgezocht in Google of een andere zoekmachine.
Belangrijk om te weten is dat verschillende factoren het zoekvolume beïnvloeden. Bijvoorbeeld de regio. Het aantal zoekopdrachten in heel België zal hoger liggen dan in een specifieke provincie.
Verder speelt het tijdsframe een rol. Meestal is het zoekvolume het gemiddeld aantal zoekopdrachten van de voorbije 12 maanden. Op kortere periodes spelen seizoenaliteiten mee. Als je het zoekvolume van de term ‘kerstcadeau’ opzoekt in de zomermaanden, zal dit een pak lager liggen dan tijdens de eindejaarsperiode.
In een keyword research wordt er naast elke zoekterm het zoekvolume getoond. Want met het oog op zoekmachine optimalisatie (SEO) willen we voor elke zoekterm met voldoende volume een aparte landingspagina maken.
Deze landingspagina heeft twee voordelen:
Zoektermen met een heel hoog volume hebben onze prioriteit. Voor keywords die amper gezocht worden, is het meestal niet de moeite waard om tijd te investeren in de creatie van een landingspagina.
Zoektermen en hun volume kunnen we onderverdelen in short-head en long-tail keywords. Onderstaande grafiek maakt het verschil duidelijk:
Als bedrijf zorg je eerst dat je short-head keywords op punt staan, en daarna werk je richting de mid-tail en long-tail.
Stel dat je een verwarmingsbedrijf hebt. Dan maak je in eerste instantie een pagina voor ‘cv-ketels’, ‘warmtepompen’, enz. Dat is de short-head. Later kan je nieuwe landingspagina’s maken voor de types, bijvoorbeeld ‘gasketels’ of ‘geothermische warmtepompen’ (de mid-tail). Tenslotte zijn de long-tail keywords aan de beurt, bijvoorbeeld ‘geothermische warmtepompen met diepteboringen’.
Het zoekvolume van je keywords is ook handig om de copywriting bij te sturen. Zeker bij producten of diensten met verschillende synoniemen – denk aan ‘pvc ramen’ en ‘kunststof ramen’. We willen het synoniem met het hoogste volume op strategische plaatsen in de tekst gebruiken.
Er bestaan verschillende tools om het zoekvolume te controleren. Ik verkies de Google Ads Keyword Planner.
Opgelet: om exacte cijfers te zien – in plaats van een gegevensbereik – moet je een actieve Google Ads campagne hebben.
In de Google Ads Keyword Planner zie je al een korte evolutie van het aantal zoekopdrachten. Voor ontwikkelingen op langere termijn kan je Google Trends raadplegen. Deze tool geeft door middel van grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht in Google.
Een keyword research brengt alle zoektermen in kaart die je doelgroep gebruikt om jouw producten of diensten te vinden – inclusief het maandelijkse volume. Contacteer mij voor een prijs op maat.
Fuseo helpt jouw bedrijf aan meer klanten via zoekmachine optimalisatie, Google Ads en web design.